Suszone i kandyzowane owoce


Oglądam w sklepach kandyzowane i suszone owoce. Idealne, różnokolorowe kostki. Marszczę się nad nimi z głową wypełnioną pytaniami. Moja gruszka jest mała i brązowa. Kandyzowana prawie nie różni się kolorem od ananasa. Przeglądam w internecie orientacyjne czasy suszenia. Ile czasu potrzebuje winogrono, by stać się rodzynką? Wcześniej nie miałam pojęcia. Suszarka stoi samotnie w pokoju. Odgradzamy się od niej zamkniętymi drzwiami. Wiem już jaka może być różnica między tańszym, a droższym sprzętem. Szkoda, że wcześniej nie przyszło mi do głowy zapytać o głośność tego urządzenia. Moje buczy w sposób mocno irytujący. Na szczęście tylko, gdy nie oddziela nas od niej przynajmniej jedna ściana.

Suszone jabłka:

2-3 jabłka Granny Smith (zielone, twarde, słodko-kwaśne)
sok z połowy cytryny
syrop cukrowy

Jabłka cienko obrać ze skórki, wydrążyć gniazda nasienne, a następnie pokroić na kostkę wielkości ok.2cm. Namoczyć przez chwilę w syropie cukrowym z dodatkiem soku z cytryny. Dodatek syropu cukrowego sprawi, że jabłka nie będą mocno kwaśne. W przypadku korzystania z innych odmian jabłek można z niego zrezygnować na rzecz samej wody z sokiem z cytryny. Jabłka rozłożyć równą warstwą w suszarce do owoców lub na blasze piekarnika wyłożonej silikonowym papierem do pieczenia. W przypadku korzystania z piekarnika piec w temp. maks. 80 st C przez kilka godzin. Ja używałam z suszarki i suszyłam ponad 8 godzin.



Suszona gruszka:

2-3 gruszki
sok z połowy cytryny
100ml wody

Z gruszkami postępujemy podobnie jak z jabłkami. Obieramy cienko, łyżeczką wydrążamy gniazda nasienne i kroimy na dużą kostkę. Zanurzamy w soku z cytryny wymieszanym z wodą i rozkładamy równo w suszarce.

Gruszka suszy się o wiele dłużej niż jabłka. Moja ciemnieje, a z dużej kostki po wysuszeniu zostają małe kosteczki. Dlatego spróbowałam wersję lekko kandyzowaną, dla porównania.

Kandyzowana gruszka:

2-3 gruszki (twarde)
400g cukru białego
600ml wody
ok.50g cukru białego

Gruszkę obrać, usunąć gniazda nasienne, pokroić w dużą kostkę. W garnku rozpuścić cukier z wodą i zagotować. Zmniejszyć płomień i dodać gruszkę. Gotować przez 10-15 minut, albo aż gruszka zmięknie. Uważać, żeby nie zaczęła się rozpadać. Odcedzić i lekko wystudzić. Wystudzoną obtaczać w cukrze i rozkładać w suszarce. Suszyć ok.10 godzin.



Ponieważ planowałam suszenie, poddałam gruszki tylko lekkiemu procesowi kandyzowania i gotowałam je tylko raz. Po ostudzeniu, obtoczeniu w cukrze i wysuszeniu stały się lekko szkliste z wyglądu, a z konsystencji  znajomo ciągnące się. W podobny sposób przygotowałam sobie ananasa.


Dla zainteresowanych przypomnę, że w rzeczywistości kandyzowane owoce powstają przez kilkukrotne obgotowywanie, albo obsmażanie w syropie cukrowym o coraz większej zawartości cukru. Wybrane owoce należy wcześniej umyć,obrać, usunąć pestki, jeśli takowe posiadają i pokroić na kawałki bądź plastry. Następnie zagotować je w syropie z ok.30% zawartością cukru (czyli 300g cukru na 1l wody). Zdjąć z ognia, odstawić w syropie na 24 godziny. Po tym czasie odcedzić owoce na sitku (nie wylewając płynu). Do syropu dodać 150g cukru i zagotować razem z owocami. Znowu odstawić na 24 godziny. Następnie dodać 250g cukru i zagotować po raz trzeci. Owoce wyjąć, dokładnie wysuszyć, ostudzić. Na tym etapie można je oprószyć cukrem. Suszyć w suszarce lub piekarniku nastawionym na najniższą temperaturę. Przechowywać w szczelnym pojemniku.

Komentarze